سازه صنعت تمدن

مشاوره ,تولید,تهیه و تجهیزالمانهای ترافیکی(سرعتگیر,بولارد,بشکه,تابلو)

سازه صنعت تمدن

مشاوره ,تولید,تهیه و تجهیزالمانهای ترافیکی(سرعتگیر,بولارد,بشکه,تابلو)

مورچه و ترافیک

مورچه ها استادان کنترل ترافیک

با ایجاد یک سری موانع صحیح در میان جمعیتی که در یک ترافیک قرار دارند، می‌توان بر سرعت و سهولت حرکت آنها افزود. این سخن حاصل تحقیقات  دانشمندان استرالیایی است که می‌گویند این مدل سهولت در امر ترافیک را می‌توان از استادان بزرگ کنترل ترافیک دنیا یعنی مورچه‌ها آموخت.

پروفسور «مارتین برد» از دانشگاه «موناش» از مورچه‌های آرژانتینی (Linepithema humile) برای مدل کردن رفتارهای یک جمعیت بسیار شلوغ استفاده کرد تا بتواند از این مدل رفتاری، حالت بهینه حرکتی و ترافیکی را بیاموزد. پروفسور برد از یک طرف با مورچه‌های آرژانتینی سروکار داشت و از طرف دیگر با متخصصان امور ترافیکی و مهندسان ترافیک گفت‌وگو می‌کرد تا بتواند یک سیستم کنترلی سرریز جمعیتی (همان ترافیک سنگین خودمانی) را توسعه دهد.

مارتین برد که همه او را به عنوان یک بوم‌شناس انقلابی - که همواره تحقیقات و مدل تحقیقاتش عجیب است- می‌شناسند، می‌گوید: تحقیقات اولیه ما نشان داد که انواع گونه‌های مورچه‌ها بر اصول خاصی در وضعیت ترافیکی پایبندند و شاید قانون اولشان که در خود یک پارادوکس عجیب دارد، این باشد که آهسته‌تر و سریع‌تر است. به گفته وی، این پارادوکس را به وضوح می‌توان در رفتار ترافیکی مورچه‌ها دید. پروفسور برد ادامه می دهد: اگر میانگین سرعت هر یک از وسایل نقلیه یا هر جسم متحرک در یک جمعیت شلوغ کمتر باشد، جمعیت کلی بسیار سریع‌تر حرکت خواهد کرد و مورچه‌ها تنها موجوداتی هستند که بر این اصول پایبندند.

به گفته مارتین برد، مورچه‌ها هنگامی که در حالت اضطراب و ترس ناگهانی و یا در میان جمعیت مضطربی قرار می‌گیرند مانند انسان‌ها رفتار نمی‌کنند. آنها خونسردی خود را کاملاً حفظ کرده و با یکدیگر بسیار مؤدب برخورد می‌کنند و تنها حرکت و سرعت خودشان برایشان مهم نیست، بلکه به دیگران کاملاً احترام می‌گذارند.

همچنین لانه مورچه‌ها نیز به گونه‌ای ساخته می‌شود که در سخت‌ترین و شلوغ‌ترین شرایط نیز می توانند به کارهایشان برسند. علاوه بر آن اگر جلوی در ورودی اصلی لانه مورچه‌ها را گشاد کنید سرعت ورود و خروجشان کمتر از سرعت قبل می‌شود و می‌توانیم نتیجه بگیریم که آنها خود با ایجاد موانعی در مسیر حرکتشان، سرعت و ترافیک را کنترل می‌کنند.

بنا به گفته‌های برد، انسان‌ها از رفتار مورچه‌ها و نحوه کنترل ترافیکشان می‌توانند استفاده‌های زیادی ببرند؛ به ویژه در وضعیت‌های خطرناک مانند آتش‌سوزی‌ها و یا حملات تروریستی.

دکتر گراهام کیوری متخصص حمل و نقل عمومی در این پروژه تحقیقاتی همکار پروفسور برد است و امیدوار است تا پس از اتمام این تحقیقات، بهترین مدل ترافیکی را ارائه دهند، زیرا او معتقد است مورچه‌ها کنترل ترافیکشان را به صورت غریزی انجام می دهند و در میان حشرات و حیوانات شلوغ‌ترین و پرتحرک‌ترین هستند.

پروژه تحقیقاتی دکتر برد و کیوری از دو سال پیش آغاز شده و به گفته آنها به نتایج خوبی رسیده ولی هنوز تکمیل نشده است. کیوری امیدوار است با مدل سازی و برنامه‌نویسی کامپیوتری از حرکت مورچه‌ها بتوان بهترین راهکارهای ترافیکی را کشف کرد.

منبع: سایت آموزش ترافیک


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.